Friday, July 3, 2009

Definisi Geografi

salam bahagia untuk semua..

sem ni sy belajar subjek geografi..subjek yg seronok tapi agak sukar. walaupun dah pernah dipelajari semasa di sekolah menengah,namun ianya tetap sukar seperti tak pernah belajar atau istilah yg kmi gunakan dalam kelas ..LOST...huhuhu
antara topik yg kami belajar dlm subjek ini adalah berkaitan dengan kemahiran dalam geografi seperti membaca peta (agak pening untuk melihat peta..huhuhu.tapi best sgt3), buat skala,ukur jarak, kaitan geografi fizikal dengan manusia dan juga kaitan geografi dengan ruang spatial manusia..

di sini, sy nak berkongsi tentang beberapa definisi geografi yang diberikan oleh beberapa tokoh geografi..(tugasan ISL..=))

Menurut Erastothenes, geografi berasal dari kata geographica yang berarti penulisan atau penggambaran mengenai bumi.

* Menurut Claudius Ptolomaeus, geografi adalah suatu penyajian melalui peta dari sebagian dan seluruh permukaan bumi.

* John Mackinder (1861-1947) seorang pakar geografi memberi definisi geografi sebagai satu kajian mengenai kaitan antara manusia dengan alam sekitarnya.

* Ekblaw dan Mulkerne mengemukakan, bahwa geografi merupakan ilmu pengetahuan yang mempelajari bumi dan kehidupannnya, mempengaruhi pandangan hidup kita, makanan yang kita konsumsi, pakaian yang kita gunakan, rumah yang kita huni dan tempat rekreasi yang kita nikmati.

* Bintarto (1977) mengemukakan, bahwa geografi adalah ilmu pengetahuan yang mencitra, menerangkan sifat bumi, menganalisis gejala alam dan penduduk serta mempelajari corak khas mengenai kehidupan dan berusaha mencari fungsi dari unsur bumi dalam ruang dan waktu.

* Preston E. James mengemukakan geografi berkaitan dengan sistem keruangan, ruang yang menempati permukaan bumi. Geografi selalu berkaiatan dengan hubungan timbal balik antara manusia dan habitatnya.

* Menurut Ullman (1954), Geografi adalah interaksi antar ruang

* Maurice Le Lannou (1959)mengemukakan bahwa Objek study geografi adalah kelompok manusia dan organisasinya di muka bumi

* Paul Claval (1976) berpendapat bahwa Geografi selalu ingin menjelaskan gejala gejala dari segi hubungan keruangan

* Suatu definisi yang lain adalah hasil semlok (seminar dan lokakarya) di Semarang tahun 1988. Geografi adalah ilmu yang mempelajari persamaan dan perbedaan fenomena geosfer dengan sudut pandang kewilayahan dan kelingkungan dalam konteks keruangan.

* UNESCO (1956) mendifinasikan geografi sebagai:
1. satu agen sintesis
2. satu kajian perhubungan ruang
3. sains dalam penggunaan tanah

...tak sabar nak buat lawatan ke pusat Meteorologi Malaysia dan buat kajian lapangan untuk subjek ni...=)

0 comments: