Thursday, July 22, 2010

Something...........=)



salam...

sesuatu yg kita tak sangka akan kita perolehi kdg2 membuatkan kita rasa gembira , sedih ataupun kecewa..andai sesuatu itu adalah pkr yg menggembirakan, maka bergembiralah kita dengan perkara tersebut dan andai sebaliknya yang berlaku, maka sebaliknya yang berlaku..

sebagai manusia yang punyai hati dan perasaan andai sesuatu yang sedih berlaku tnpa kita jangkakan, pastinya kita akan sedih, kecewa dan mungkin akan rasa seperti kehilangan hati dan perasaan..

namun, segala yang terjadi sama ada baik atau buruk, sedih atau gembira, ianya semuaNya tertakluk padaNya..andai ianya sst yg sedih, terimalah dgn hati yang reda agar kita menjadi org2 yang bersyukur..jadikan ap yg berlaku itu sebagai satu pemangkin untuk diri kita lebih baik dan lebih bahagia...ingatlah, bahawa Allah tidak akan menurunkan ujian melainkan kepada HambaNya yang mampu..reda, ikhlas dan tenang menjadi kunci kepada kita untuk menerima keadaan tersebut..


andai ap yg kita dpt itu sst yg menggembirakan, jagn leka dan alpa dng kegembiraan tersebut kerana kita masih tak pasti berapa lama kegembiraan itu akan bertahan..berpada pada dalam kebahagiaan itu agar kita tak kecewa di kemudian hari..
kebahagiaan itu juga satu ujian yg diberikan olehNya untuk kita menjadi org2 yang bersyukur dengan nikmatNya..


Jadikanlah apa yg berlaku dlm diri kita sebagai satu yang pemangkin untuk kita menajdi yang lebih baik..walau sepahit mana perkara yg diterima, ikhlaskan diri menerima perkara tersebut kerana itulah yang terbaik..usah terlalu memeikirkan kesedihan sehingga kita tak nampak lg cahaya kebahagiaan.. dan walau sebahagia mana kita, beringatlah pada Allah kerana andai kita terleka dgn kebahagiaan itu, mungkin kita akan menikmati kebahagiaan itu hanya seketika..

berbahagialah kita dengan apa yg kita perolehi dan ucaplah syukur kepadanya...

0 comments: