Sunday, October 31, 2010

EXAM....

Salam..

kepada semua Shbt2 yg akan menduduki Final Exam utk semester ini..Semoga berjaya..jangan lupa solat dan doa byk2.....all the best friends...

saya mohon ampun dan maaf andai ada tersilap tutur bicara selama ini..halalkan segala perkongsian yg dilakukan...



Saturday, October 30, 2010

Azab Bagi Wanita

Azab Bagi Wanita


Saudara dan saudari kaum muslimin dan muslimat

Renungan

khususnya untuk para wanita dan diriku sendiri.....

Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat

Rasulullah saw menangis manakala ia datang bersama Fatimah.

Lalu keduanya bertanya mengapa Rasulullah saw menangis. Beliau menjawab,

"Pada malam aku di-isra'- kan , aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya.

Putri Rasulullah saw kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya. "Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.

Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.

Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking.

Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri.

Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk karena penyakit sopak dan kusta.

Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar,

beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang

rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,"kata Nabi saw.

Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka

disiksa seperti itu?

*Rasulullah menjawab, "Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya.

*Perempuan yang digantung susunya adalah istri yang 'mengotori' tempat tidurnya.

*Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas.

*Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.

*Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang yang kepada orang lain bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan muhrimnya.

*Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia bisa shalat tapi tidak mengamalkannya dan tidak mau mandi junub.

*Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta. Perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami."Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis.

Dan inilah peringatan kepada kaum perempuan.

BESARNYA makna DOA YANG KITA LUPAKAN - semasa duduk antara dua sujud

Salam...

Dalam tidak sedar, setiap hari kita memohon dalam solat kita tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami. Sekadar tersebut dibibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini.

Marilah kita mula menghayati ketika kita duduk di antara dua sujud semasa solat. Dengan rendah hati nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku). Diamlah sejenak, buka dada dan diri kita untuk menerima ampunan dari Allah.

Tetaplah membuka diri kita untuk menerima ampunan Allah. Ulangi permintaan itu beberapa kali hingga kita merasakan ketenangan. Kemudian sampaikanlah permintaan kedua, Warhamni (sayangi aku). Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya.

Bukalah dada kita seluas-luasnya agar semakin banyak kasih-sayang Allah yang kita terima. Ulanglah beberapa kali hingga kita merasa cukup Berturut-turut sampaikanlah permintaan-permintaan berikut dengan cara sebagaimana tersebut di atas, satu persatu..

Wajburnii (tutuplah aib-aibku)

Warfa'nii (angkatlah darjatku)

Warzuqnii (berilah aku rezeki)

Wahdinii (berilah aku petunjuk)

Wa'Aafinii (sihatkan aku)

Wa'fuannii (maafkan aku)

Setelah selesai, diamlah sejenak lalu sampaikan rasa syukur kita

betapa besarnya nilai doa ini, sebuah doa yang kita hanya remehkan begitu sahaja.



Friday, October 29, 2010

ENtahlah

salam...

hari ini nk meluahkan rasa yg memang dh lama terpendam.........

1) pasal brg dlm my room D324- tolonglah sesiapa yg bawak keluar my things eg: sudu, mangkuk pinggan, please pulangkan semula..sy dh tak larat asyik nk beli sudu...(sejak naik ni dh 3 kali sy beli sudu = maksudnya dh 6 buah sudu sy hilang dalam masa 3 minggu)..kepada yg berkenaan tolong BERTANGGUNG JAWAB atas brg2 sy yg awak guna....!!!.keluarga sy bukan ada kilang sudu!!

2) pasal org dtg dan duk bilik sy pastu borak2 pasal pakwe2, lelaki2 dh terlebih bersenda gurau, tolong perlahan sikit suara tu..lg2 nk exam ni..sy tak boleh stdy kalau org bising sgt...to 'org tu' tahu tak masa UAK tu sy study ats sofa tepi tangga sampai kul 12 sebab tak larat korg bising IN MY ROOM!!!..kalau nk study sy tak marah tapi please behave urself...

3) pasal org yg rasa diri dia professional tp tak profesional, please ubahlah cara tu ye.. kalau rasa anda memang bertanggung jawab, bertanggung jawab la dgn baik..tak perlu nk wat statement yg buat org lagi marah..

4) pasal org yg tak reti nk berterima kasih dan hnya tahu menyalahkan org semata- mata tanpa menyelidik sebelum tu, tolongla jgn buat org lain mcm tu..

..mungkin sebelum ni sy tak pernah nk luahkan apa yg sy rasa but sy dh tak mampu melainkan menulis dlm blog ni walaupun bukan sebab ini sy menubuhkan blog ini...

ap yg sy katakan dlm blog ni untuk diri sy juga ..moga ianya menjadi muhasabah pada diri sy juga untuk membetulkan yg biasa dan biasakan yang betul...

Ya Allah maafkan diriku....

Wednesday, October 27, 2010

Diri Kita....

salam bahagia....
''Org kata jgn dipaksa org lain nk jd mcm kita nak,lau xsuka belah r...Pastu jgn duk fkir diri tu sempurna,tgk2 lah diri tu dulu k...n more thing, org akn lazer lau kite tu 2x lazer dr org,cuma ko je tak perasaan pdhal dah rmai yg terasa hati dgn ko! Belah r...''
terkesan hati ini apabila membaca wall post seorang teman di fb nya.. Betul kita memang tak boleh nk paksa org jadi macam kita sebab kt dunia ni memang tak ada yg sempurna...Tapi sebagai manusia kita dianugerahkan akal yang membolehkan kita menjadi lebih baik dr org lain...

Bila kita mengumpat org, memang tak mustahil org akan mengumpat lg byk ttg kita, tp itulah hakikatnya..kenapa ek..ermmm...sebabnya masing2 tak pernah puas hati dgn apa yg ada pd dirinya..apa yg pntg ingat kelemahan hari ini adalah penentu kejayaan masa akan dtg...

bercakap ttg kesempurnaan ini, hnya Allah shj yg memiliki segala kesempurnaan...cuma sebagai manusia jgn berhenti berusaha untuk menjadi lg baik sekiranya ada peluang itu..

perlukah kita menyatakan pada org bahawa kita tak suka cara dia, kita tak suka apa yg dia buat, kita tak suka ap yg dia kata???need or not need...ask urself....

peringatan untuk diri saya, kita boleh bantu org utk jd lebih baik tp ingat diri awak pun pun belum lg sempurna..doakan yg terbaik untuk semua dan tak ada sapa yg dpt bantu kita melainkan diri kita sendiri...Jadilah yg terbaik utk diri kita sendiri kerana andai kita menjadi terbaik utk org lain pasti kita merasa susah diakhirnya....

kepada sahabat2 yg kenal diri ini, maafkan diri ini andai mungkin selama ni perbuatan sy menyebabkan ada yg terkecil hati..ayuh bersama bermuhasabah diri menuju keredaan ilahi...

Salam...

WHEN WE LOVE SOMEBODY SET THEM FREE...



"When you loose someone close to your heart, see your whole world fall apart, and you try to go on but it seems so hard, Allah knows.. Indeed He already prepared something for her, for you for all of us! The best plan! Insha Allah"

Tuesday, October 26, 2010

Seminit Saja...=)

Salam..

untuk renungan bersama..,

Betapa besarnya nilai wang kertas RM1 apabila dibawa ke masjid
untuk disedekahkan; tetapi betapa kecilnya kalau dibawa ke Mall untuk dibelanjakan!

Betapa lamanya melayani Allah selama lima belas minit namun
betapa singkatnya kalau kita melihat filem.

Betapa sulitnya untuk mencari kata-kata ketika berdoa (spontan) namun
betapa mudahnya kalau mengata atau mengumpat tanpa harus berfikir panjang.

Betapa asyiknya apabila pertandingan bola dipanjangkan waktunya namun
betapa resahnya ketika khutbah di masjid lebih lama sedikit daripada biasa.

Betapa sulitnya untuk membaca satu helai Al-qur'an tapi
betapa mudahnya membaca 100 halaman dari novel atau majalah yang laris.

Betapa beria-ia orang untuk duduk di depan dalam pertandingan atau konsert namun
lebih senang berada di saf paling belakang ketika berada di Masjid

Betapa mudahnya membuat 40 tahun dosa demi memuaskan nafsu berahi semata, namun
alangkah sukarnya untuk menahan nafsu selama 30 hari ketika berpuasa.

Betapa sulitnya untuk menyediakan waktu untuk solat 5 waktu; namun betapa mudahnya menyesuaikan waktu dalam sekejap pada saat terakhir untuk event yang menyenangkan.

Betapa rumitnya untuk mempelajari erti yang terkandung di dalam al qur'an; namun
betapa mudahnya untuk mengulang-ulangi gosip yang sama kepada orang lain.

Betapa mudahnya kita mempercayai apa yang dikatakan oleh surat khabar namun
betapa kita meragui apa yang dikatakan oleh Kitab Suci Al-Quran.

Betapa takutnya kita apabila dipanggil Boss dan cepat-cepat menghadapnya namun
betapa leka kita untuk menghadapNya saat kumandang azan bergema.

Betapa setiap orang ingin masuk syurga seandainya tidak perlu untuk percaya atau
berfikir,atau mengatakan apa-apa,atau berbuat apa-apa.

Betapa kita dapat menyebarkan seribu kelucuan melalui e-mail, dan menyebarluaskannya dengan butang FORWARD ; namun kalau ada e-mail yang isinya tentang Allah betapa seringnya kita ragu-ragu, enggan membukanya dan menyebarkannya, serta terus klik pada icon DELETE ....

Monday, October 25, 2010

Terima Kasih....

salam....

Alhamdulillah hari ini merupakan antara hari2 yg bahagia yg dirasakan walaupun masih dihujani ujian2 yg kadangkala menyebabkan diri ini terleka dan terlalu bersedih... Walaupun ujian demi ujian ditimpakan namun diri ini masih mampu berdiri kukuh di bumi Allah ini berkat Rahmat dan hidayah Allah S.W.T.

Alhamdulillah hari ini Hari Anugerah Pelajar IPG KPI dan sy merupakan salah sorg penerima anugerah (walaupun tak naik pentas amik hadiah sebab masa tak cukup), anugerah tersebut merupakan pembakar semangat untuk diri ini lebih dan terus mencapai kecemerlangan..

buat mak, abah dan keluarga , terima kasih atas segala dorongan dan sokongan serta titipan doa buat diriku ini..tiada ungkapan yang dapat digambarkan atas segala budi dan jasa kalian pada diriku..Doaku semoga kita sekeluarga sentiasa dirahmati Allah dan semoga ukhuwah antra kita sekeluarga kekal hingga akhirnya..Ya Allah Rahmatilah keluargaku...Amiin..


Buat pensyarah2, terima kasih atas setiap ilmu yang dicurahkan...terima kasih kerana sentiasa membantu dan membimbing kami tanpa rasa jemu dan bosan..Terima kasih moga hidup kalian sentiasa dirahmati Allah dan semoga kebahagiaan sentiasa bersama kalian...Amiin


untuk rakan2 PISMP 4.03 Pengkhususan Pengajian Sains Sosial yg sts membantu terima kasih juga diucapkan..semoga segala perkongsian dimanfaatkan untuk kebaikan bersama..Semoga kita menjadi guru yang cemerlang satu hari nanti..Next year, make sure kita semua akan dpt anugerah..Ameen..=)

to all thnks, syukran, mag sukul.....i luve u all =)

Friday, October 22, 2010

Trip to PeNanG =)

Salam...











....kembara ke bumi Malaysia hampir selesai, hanya 2 buah negeri shj yg perlu diselesaikan..PERLIS, SARAWAK...InsyaAllah....misi akan dilaksanakan...=)

Friday, October 15, 2010

Tuesday, October 12, 2010

Hidup ini...

salam..

Alhamdulillah syukur kerana sehingga saat dan ketika ini saya masih lagi diberikan peluang utk menikmati dua nikmat yang terbesar iaitu Iman dan Islam...

hari demi hari sesungguhnya akan memberikan kita sesuatu yang sememangnya akan mematangkan kita...ap yg kita lihat, apa yg kita dengar dan ap yg kita rasai hari- hari itulah yg memberikan kita pengalaman yang tidak akan dirasai pada detik dan waktu yg lain kerana di dalam dunia ini perkara yang paling jauh adalah masa...seperti dalam soalan Imam al- Ghazali kepada muridnya...

'' Lalu Imam Al Ghazali meneruskan pertanyaan yang kedua,"Apa yang paling jauh dari diri kita di dunia ini?"
murid2nya menjawab "negara china, bulan, matahari, bintang2.."
Imam AlGhozali menjelaskan "Benar, tetapi yang paling benar adalah 'MASA LALU' walau dengan apa sekalipun kita tidak dapat kembali ke masa lalu. oleh itu kita harus menjaga hari ini dan hari 2 akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran agama.

Pengalaman yang kita kutip setiap hari itu perlulah dijadikan pengajaran yang bermakna dalam hidup kita, pengalaman itu seharusnya menjadikan kita lebih dekat kepada Allah S.W.T...setiap apa yang kita lalui tak kira ianya sedih mahupun gembira, ingatlah pada Nya agar setiap detik yang kita lalui mendapat Rahmat dari-Nya kerana mungkin bila kita terleka walaupun setengah saat, mungkin saat itulah saat pengakhiran kita di dunia.. Sahabat ingatlah Allah dalam apa jua keadaan kerana perkara yang paling hampir dengan kita adalah MATI..teringat kepada Allahyarhamah Thaqifah Malik yang sudah seminggu meninggalkan kami akibat Lukimia..dia tidak pernah menyangka bahawa dirinya akan berjumpa TuhanNya dalam usia semuda 19 tahun, namun di saat- saat dia merasakan bahawa masanya sudah hampir, dia reda dengan apa yg dilaluinya, dia dengan hati yang tenang berkata ' Mama, adik reda dengan ujian ini, Allah pilih adik untuk terima ujian ini kerana Allah sayangkan Qifa'..Ya Allah kau tempatkanlah adikku ini di dalam kalangan orang- orang yang Solehah..AL-FATIHAH untuk allahyarhamah...Sesungguhnya pemergiaanNya memberi keinsafan pada diriku bahawa perkara yang paling hampir dengan kita adalah 'MATI'.. semoga kita semua akan mati dalam keadaan khusnul Kahtimah/ pengakhiran yang baik...Amin

...soalan pertama Imam Al- Ghazali kepada Muridnya..
"apa yang paling DEKAT dengan diri kita di dunia ini?"
murid2nya menjawab, "orang tua, guru, kawan dan sahabatnya"
Imam AlGhozali menjelaskan "Benar, tetapi yang paling DEKAT itu dengan kita adalah 'MATI' kerana itu sememangnya janji Allah SWT bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati"...


dalam meniti kehidupan hari demi hari pastinya kita menginginkan sesuatu yang menggembirakan kita tak kiralah ianya berbentuk benda mahupun tidak... Manusia tidak pernah puas dengan apa yg dimiliki..setiap ketika ada shj perkara yg diingini dan diimpikan..kdg2 ianya sesuatu yg di luar jangkauan..bukanlah maksud saya, kita tidak boleh mencipta impian utk memiliki dan mencapai sesuatu namun biarkan ianya berpada - pada dan tidak mendatangkan kemudaratan pada diri sendiri dan orang lain...Jangan pernah dalam diri merasakan dendam ataupun iri hati dengan orang lain..maafkan kesalahan orang lain dan mohonlah maaf kepada orang apabila kita melakukan kesilapan.. Jangan biarkan nafsu amarah dan dendam menghancurkan ikatan persaudaraan dan juga menghilangkan rasa kesopanan dan rasa malu dalam diri kita... Ciptalah impian dengan niat kerana Allah , binalah pulau cita dengan seikhlas semata- mata kerana Allah, usah biarkan perkara yang paling besar di dunia ini iaitu nafsu merajai hati kita kerana nafus itulah yang akan memusnahkan pulau cita dan impian kita.. hidup besederhanalah kerana pasti kita akan menikmati ketenangan yang abadi..

..soalam ketiga Imam Al- Ghazali...

Pertanyaan Imam Al Ghozali diteruskan dengan soalan ketiga,"apa yang paling BESAR didunia ini?"
Murid2nya menjawab,"gunung, bumi dan matahari."
"semua jawapan itu benar" kata Imam Al Ghozali "tetapi yang paling besar adalah dari yang ada didunia ini adalah 'NAFSU'. maka kita harus berhati2 dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu mambwa kita ke neraka"


... bermuhasabalah sentiasa.....


- PETUA IMAM SYAFIE


  • Empat perkara menguatkan badan

1. makan daging

2. memakai haruman

3. kerap mandi

4. berpakaian dari kapas

  • Empat perkara melemahkan badan

1. banyak berkelamin (bersetubuh)

2. selalu cemas

3. banyak minum air ketika makan

4. banyak makan bahan yang masam

  • Empat perkara menajamkan mata

1. duduk mengadap kiblat

2. bercelak sebelum tidur

3. memandang yang hijau

4. berpakaian bersih

  • Empat perkara merosakkan mata

1. memandang najis

2. melihat orang dibunuh

3. melihat kemaluan

4. membelakangi kiblat

  • Empat perkara menajamkan fikiran

1. tidak banyak berbual kosong

2. rajin bersugi (gosok gigi)

3. bercakap dengan orang soleh

4. bergaul dengan para ulama

  • 4 CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABITidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit danbumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAHMiring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solatmalam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBAMiring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyakdimakan.

4. TIDUR SYAITANMenelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

-jom beramal'.....=)

9 SiTi...=)

9 Siti patut dijadikan contoh


1) Siti Khadijah
- Beliau merupakan isteri Rasulullah s.a.w yg melahirkan anak2 Rasulullah, setia dan menyokong Rasulullah walaupun ditentang hebat oleh org2 kafir dan musyrik, menghantarkan makanan kpd Baginda ketika Baginda beribadat di Gua Hira'.


2) Siti Fatimah
- Anak Rasulullah yg tinggi budi pekertinya. Sangat kasih dan setia kpd suaminya Ali karamallahu wajhah walaupun Ali miskin. Tidur berkongsikan 1 bantal dan kdg2 berbantalkan lengan Ali. Rasulullah pernah b'kata aku takkan maafkan kamu wahai Fatimah sehinggalah Ali maafkan kamu.


3) Siti Aishah
- Beliau isteri Rasulullah yg paling romantik. Sanggup berkongsi bekas makanan dan minuman dgn Rasulullah. Di mana Nabi s.a.w minum di situ beliau akan minum menggunakan bekas yg sama.

4) Siti Hajar
- Isteri Nabi Ibrahim yg patuh kpd suami dan suruhan Allah. Sanggup ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim atas suruhan Allah demi kebaikan. Berjuang mencari air utk anaknya Nabi Ismail (Pengorbanan seorg ibu mithali).


5) Siti Mariam
- Wanita suci yg mmg pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yg tinggi sehingga rahimnya dipilih oh Allah s.w.t utk mengandungkan Nabi Isa.


6) Siti Asiah
- Isteri Firaun yg tinggi imannya dan tidak gentar dgn ujian yg dihadapinya drpd Firaun Laknatullah.


7) Siti Aminah
- Wanita mulia yg menjadi ibu kandung Rasullullah. Mendidik baginda menjadi insan mulia.


8) Siti Muti'ah
- Isteri yg patut dicontohi dan dijanjikan Allah syurga untuknya kerana setianya kpd suami, menjaga makan minum, menyediakan tongkat utk dipukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati, berhias dgn cantik utk tatapan suaminya sahaja.


9 ) Siti Zubaidah
- Wanita kaya dermawan yg menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid. Sanggup membelanjakan semua hartanya utk membina terusan utk kegunaan org ramai hanya niat kerana Allah s.w.t.

* 9 Siti ini adalah petikan drpd kata2 Ustazah Siti Norbahyah Mahmood dlm rancangan Halaqah TV9 bertajuk 'SITI IMPIAN'. Adakah wanita kita tergolong antara Siti2 ini?

'''semoga SITI ATIQAH BINTI ALI' mampu menjadi sehebat 9 Orang 'SITI' di atas..