Thursday, August 20, 2009

Pengalaman Berasaskan Sekolah II

salam ceria , salam bahagia , salam penuh kecemerlangan..

alhamdulillah, PBS II saya berjalan dengan lancar walaupun sedikit kebosanan terasa, namun keletah2 anak- anak murid SRI BENUT menjadikan PBS ini tetap ceria dan bermakna...

di sinilah kami mengerti suasana sebenar di sekolah...

'bila cikgu nak masuk kelas kami?'
'cikgu ajar tahun berapa?'
'cikgu2 nak salam'
'cikgu nak nombor telefon'.

inilah antara pertanyaan2 anak2 murid di sini sepanjang empat hari kami disini..rasa terharu dengan soalan2 tu..rasa terkilan sebab tak dapat nak masuk kelas untuk proses P&P , tapi takpe la, sekurang- kurangnya walaupun kami tak masuk mengajar, namun kami tetap ' POPULAR ' dalam kalangan murid2.. . Cikgu baru n muda la katakan..huhu
bagi mereka di sini, mereka amat suka akan guru baru sebab mereka beranggapan bahawa cikgu2 baru ni baik dan tak garang...satu tanggapan yang baik untuk bakal2 guru...


Tugasan kali ini menjurus untuk subjek major iatu pengajian Sosial, maka tugasan kali ini berfokuskan pada subjek Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraa.. tugasan sebenarnya agak mudah, namun agak sukar untuk diselesaikan...namun berkat bantuan dan sokongan guru2 di SRI BENUT dan kakitangan2 sokongan di sini, alhamdulillah tugasan dapat disiapkan mengikut kehendak tugasan yang diberi dan awal daripada masa yang ditetapkan..Alhamdulillah

........
Wajah2 bakal2 guru cemerlang...

hari pertama..

cikgu Atiqah dan muridnya...

Cikgu Liyana bersama ank-ank muridnya yang comel2...

hari kedua...




hari ketiga...







.........

gelagat2 anak2 pewaris bangsa SRI BENUT...





Friday, August 14, 2009

Sahabat

video

(selamat Menjalani PBS semua..have a wonderful PBS k...)

Wednesday, August 12, 2009

Lawatan Ke Agensi Remote Sensing Malaysia..

salam penuh kasih sayang...

syukur alhamdulillah..akhirnya tamat jua sesi lawatan2 semester ini...Lawatan ke Agensi Remote Sensing smalam adalah projek terakhir kelas ...lawatan ini bertujuan untuk mendapatkan maklumat tentang teknologi Remote Sensing dan GIS dan GPS..byk jugak la maklumat yg diperolehi walaupun tidak dapat dinafikan agak sukar nk fham tntg remote sensing ni...tp ap yg ptg akhirnya kami dh dpt mklumat ttg remote sensing...

..........

sedikit tentang remote sensing..

remote sensing adalah :

technology involving the use of sensors placed on a platform moving at a far distance from earth's surface and it can be used for collecting data of the earth for the purpose of inventorying dan monitoring.

technology : satellite, computer, imege processing, application, etc
sensors : multispecteral, electro-optical, radar, laser, camera , etc
platform : satellite, aircraft, ballon, etc
inventorying : static phenomena
monitoring : dynamic phenomena

remote sensing technology component:

a) energy source : sun- passive , microwave-active)
b) target : vegetation, soil, water
c) satellite : receive electromagnetic wave from target
d) Ground station : receive and process electromagnetic wave data from satellite
e) satellite data : digital or hard copy
f) analysis and interpretation : image processing
g) spatial data analysis and modelling : GIS, decision support
h) users : policy makers, planners, implementers


Applications of Remote Sensing:

1) Agriculture & soil
2) forest, environment, biodiversity
3) disaster management
4) infrastructure development
5) health
6) marine
7) water resource
8) Geology
9) town planning

Special Characteristic of Remote Sensing
- synoptic (bird's eye)view coverage of large areas providing simultaneous different spatial information - suitable for integrated development planning and monitoring
- repetative aerial coverage facilitating monitoring of dynamic activities and phenomena
- data are collected in digital form; facilitate processing by using computer ( speed, consistency, data transfer)
.....



....=)....



chah, yana, hajar dan dayah yg sntiasa ceria...



huda n me =)

...
terima kasih Agensi Remote Sensing yg sudi menerima rombongan kami
terima ksih En. Ku Mohd Noh Ku Ramli ats penerangan yg cukup jelas pada kami semua..

dan...

terima kasih puan hanifah sebab bg kami peluang buat lawatan2 (next sem ajar kami lagi ye..=)

terima ksih pada semua AJk yg bekerjasama menjayakan program lawatan in

terima kasih pada semua PISMP 2.03 yg sentiasa best dan cemerlang...(pasni rancang untuk projek next sem k..hehehhe)

.....
salam kemaafan untuk semua ats segala kesalahan semasa sy mengurusakan program lawatan JMM n ARSM n Kajian Lapangan..maaf ats segala kekurangan..

Sesungguhnya yg baik itu dtg dr Allah, yg kurang itu dtg ats kekuragn diri saya..

terima ksih ats kepercayaan anda semua...syg korg =)

..(Jawatan bukan anugerah , tapi amanah..)

Sungai Sireh

Salam ceria.

Alhamdulillah,akhirnya kajian lapangan geografi persekitaran berjaya dilaksanakan walaupun byk halangan dan rintangan dlm menjadikan kajian ini satu realiti...
byk ilmu dan pglmn baru dirasai sepanjang 3 hari 2 malam di Sg Sireh (6-8 Ogos 2009)..walaupun kedtgn ke sungai sireh adalah untk menjalankan kajian berkaitan geografi dan persekitaran , namun sebenrnya ianya merupakan kajian tentang budaya, masyarakat dan manusia...

di sungai Sireh inilah byk perkara berkaitan komunikasi, interaksi dan adab sopan, budaya masyarakat Melayu... di sinilah, byk yg sy belajar bagaimana nk berinteraksi dgn baik, sopan dan berkesan..Org Sungai Sireh baik2...kami pergi rumah dorg mintak kaji selidik, siap dpt mkn lagi, dpt tebulah, dpt mangga la..mcm2..best sgt...mcm ade kt kg sendiri pulak...huhuhu

pglmn yg pg best masa kt Sg. Sireh adalah berlari di atas batas sawah amat menggembirakan..walaupun nampak seperti kanak- kanak, namun itulah pengalaman yg tidak mungkin dilupakan sepanjang hidup ini...semoga sy diberi kesempatan untuk merasainya lagi..hehehhhe


semoga kajian yg kami lakukan ini memenuhi kehendak tugasan dan semoga semua dapat A+ untuk subjek ini...=)

dan semoga kajian ini menjadi satu tempat untuk kita belajar untuk menjadi guru yg baik dan cemerlang satu hari nanti..Amin...
............



sesi temubual untuk mendapatkan maklumat...


dgn mama kami ...


bersama Puan Hanifah yg sentiasa memberi dorongan dlm kajian ini..


time g tgk kelip2...=)


dgn abg kami yg suka tersenyum...=)

............


terima kasih puan hanifah yg byk bimbing kami dlm melaksanakan kajian ini, bersabar dgn kerenah kami yg memang nakal

terima kasih Mama, Abg Fitri yg melayan kami dgn baik sepanjang di rumah mama n abg...terima kasih atas segala- galanya...InsyaAllah kami akan kembali di sana...

terima ksih pihak pengurusan Homestay Sg. Sireh; kak hanis, cik ros, Pak Abu yang byk membantu kami menjalakan kajian dan menyediakan perkhidmatan yg terbaik untuk kami..

terima ksih juga buat ibu2 dan bapa2 angkat kami semua

terima kasih penduduk Kg Sungai Sireh yg memberi kerjasama yg baik dlm kaji selidik kami.....

and to PISMP 2.03 Yg bertungkus lumus menjayakan kajian ini....

Wednesday, August 5, 2009

literasi Bahasa Melayu...

salam ceria...

alhamdulillah hari ini kumpulan saya dah selamat membentang tajuk literasi bahasa Melayu yg diamanahkan kepada kami iatu Latihan Membaca Kaedah Fonik Menggunakan Bahan Bantu Mengajar...Semua berjalan lancar walaupun tak berapa sedia...huhuhu
insyaAllah minggu depan kami akan buat yg lebih baik..=)



kumpulan saya yg sentiasa bersemangat: yana, chah , fitri

ni antara BBM yg kami gunakan:

a) Buku Besar








b) Rantai Suku Kata



c)Balang vokal dan konsonan



Tuesday, August 4, 2009

Lawatan Ke Jabatan Meteorologi Malaysia

salam ceria...

Alhamdulillah hari ini kami berjaya membuat lawatan ke Jabatan Meteorologi Malaysia, Petaling Jaya.. Setelah lebih sebulan dirancang akhirnya berjaya juga dilaksanakan..syukur..

banyak input berkaitan alat2 unsur kaji cuaca, input berkaitan alam sekitar dan tsunami serta ramalan cuaca diperoleh..lawatan ni memang seronok sebab dapat tengok secara life bagaimana keadaan cuaca dicerap dan bagaimana ramalan cuaca dan tsunami dibuat dan dapat tengok dan pegang tolok hujan, barometer, anamometer, penunjuk arah angin, alat untuk ukur pencemaran dan sebagainya..Pengalaman yang akan kekal diingatan..

terima kasih JMM kerana sudi menerima kami
terima kasih Puan Hanifah yang membantu kami menguruskan program lawatan ni walaupun puan tak dapat pergi...
terima kasih En Tarmizi dan Tn Hj Mokhtar yg sudi mengiringi kami...
terima kasih En. Asri yang membawa kami ke JMM..
terima kasih PISMP 2.03 yang sama2 berhempas pulas untuk memastikan kelancaran program lawatan kita..

..............



Bas IPIS yang best...


di hadapan pintu masuk JMM


Suasana di bilik kaji cuaca yg beroperasi 24 jam, 365 hari..



alat untuk mengukur suhu dan kelembapan




antara beberapa jenis Tolok Hujan


Rumah Stevenson



alat megukur kadar Pencemaran / SSI & HVD


huda dan Barometernya..=)


alat untuk menentukan hujan asid..(depan)...



penyampaian cenderahati.. terima kasih JMM =) InsyaAllah kami datang lagi..

sekian...

p/s : rabu ni g kajian lapangan , selasa minggu depan g remote sensing..jangan lupa...

Saturday, August 1, 2009

La Tahzan

video